15 April 2010

Nenek Saya Buta





nenek tampak riang.nenek tampak tersenyum.nenek tampak gembira bersama masa.
nenek pandai bersuara garang.nenek pandai mengajar agama.nenek itu nenek saya.

mungkin nenek sembunyi.sembunyi duka dalam diam.nenek suara gembira.
nenek tahu mana yg salah.nenek kesayangan hamba.nenek cantik.nenek rindu zaman muda.
zaman berjalan ke sana ke mari.

nenek rindu kan tok ki.tok ki pergi mase nenek buta tak melihat.nenek sedih.nenek hampa.
kata kata nenek masih terngiang di telinga saya.

"nenek sedih,tak dapat jage tok ki mase die sakit"

itu kate nenek mase roh tok ki naik diambil tuhan.aku masih ingat mase tok ki meninggal dunia.
aku hanya mampu berdoa.mase itu kecil.darjah 4.ape yg aku faham? tapi lepas tok ki pergi.aku masih menangis.rindu kan suare tok ki.

saya faham nenek buta.nenek tak dapat capai ape yg dia mahu.nenek cuma tahu bersuara.tapi mata nenek tak dapat melihat sye membesar.tak dapat melihat cucu lain membesar.nenek hanya tahu merasa.merasa yg aiman sudah besar.nenek kadang sunyi.anak jauh.cucu juga jauh.nenek rindu pada semua.saye dpt rasa.dari mata yg berair.saye tahu.nenek rindukan semua.

nenek menangis pilu.rindu tanah ladang.rindu peluh berkerja.rindu masa muda.sekarang.nenek buta.ya.nenek saya buta.


2 comments:

Anonymous said...

woahh, sayuu

ributituindah said...

haha..nenek itu nenek sye!