08 January 2011

Sejarah mengajar, semalam tak akan datang lagi.


"hati awak macam kapal dalam botol kaca"
awak orang kita, awak hadir dalam longgokan emas di atas kapal perang yang hampir karam. awak hadir bersama hati yang pasrah, otak yang sampah. mata awak tak siuman, fikir awak tak lengkap. awak macam orang gila yang tahu melihat sekeliling tentang budaya, tentang masa dan tentang ketika. apa yang awak tahu, awak bukan dari sini. dan ini bukan tanah awak. dan awak tahu, ini jauh dari perjuangan bangsa bangsa awak. dan apa yang cuba untuk tahu tentang budaya mereka, mungkin sedikit sebanyak telah memerdekan awak. tapi hati awak karam lagi dalam botol kaca, tak siapa yang berani usik. awak keras, awak keras, hati awak keras.

"hati awak dah dibongsaikan, fikir awak tak sewaras dulu"
"awak, sedarkan saya"
"awak dah jauh dari kita, tak mungkin dalam setiap apa yang kita lakukan dapat sedarkan awak"
awak dah makin jauh dengan hati saya, awak dah makin jauh dengan rasa hati saya. saya cuba gapai apa yang kita pernah rasa dulu. sungguh awak sudah jauh dari apa yang saya rasakan, saya tak mungkin boleh mengubah awak. rasa awak dengan saya terlalu jauh untuk digapai dengan jiwa yang benar benar halus. hati awak keras, macam saya kata. hati awak macam kapal dalam botol kaca, diusik salah dan ego awak tinggi.

kalau bukan sebab tuhan pertemukan kita, saya pun tak mungkin akan bersama awak. awak terlalu hidup atas budaya yang sedikit sebanyak membongsaikan awak. kalau tuhan cipta hati untuk tidak berkata kata, tak mungkin manusia seperti kita ini boleh terus dengan rutin harian masing. sebab kata hati itu menguatkan lagi perasaan awak. saya hanya sampah pada mata awak, yang sering kali sakitkan awak. dan sekarang awak letakkan hati awak jauh jauh, dalam dalam, tak siapa boleh lihat. saya pun tak mungkin dapat melihat.

"awak tahu siapa yang jadikan kita begini?"
"siapa?"
"kalau bukan takdir yang pertemukan kita. mungkin awak tak separah ini, tak sedarah ini"
"ya saya tahu, mungkin"

saya diam bingkas bangun, lalu menuju arah yang saya kurang pasti dimana akhirnya. disana saya harap saya ketemu sama cahaya. ketemu sama tenang. saya tinggalkan awak untuk fikir sejenak bahawa saya sampah yang mahu terus dilayan seperti sampah, awak permata yang sukar sekali disentuh orang. saya sahaja yang berani menyentuh hati awak, tapi tak lama. sebab perangai sampah saya, sifat sampah saya. kalau awak ada dekat dengan saya, mesti awak faham. kenapa saya cukup lain. sepatutnye awak sudah faham.

saya tak pernah menyesal untuk terus mengusik hati keras awak, sebab parahnya kita sama sama rasa. cuma saya kurang pasti dalam bentuk bagaimana saya harus hadapi semua ini. saya harapkan semua boleh jadi tenang. saya tahu awak kuat. saya harus terus bersabar, sebab atas dasar sabarlah saya terus bertenang dan buat seperti semua salah saya, walau sebaliknya saya sakit untuk terus bersabar.
"habis tu ni semua salah saya la?"
"tak, awak tak pernah langsung bersalah, jangan risau. saye letakkan semua kesalahan itu atas saya"

p/s : ini hadiah hari jadi buat aku sendiri dan untuk aku sendiri, aku tidak mahu dengar walau sepatah ucapan selamat ulang tahun, semua itu bangsat!



"Biarku sakit biarku duka, asalkan Mahbubku senang dan suka. Titisan air mata hanya untuknya, menjadi mutiara akhirnya"

10 comments:

Fzee said...

Mana jumpa ayat by The Keyy tu ?

Aiman Nazirmuddin said...

Fzee : adaa laaaaaaaa. :)

nur diana khairunnisa said...

simen sekarang murah. boleh retak jugak. retak simen retak simen. itu dah dalam senarai rutin manusia kan.

Fzee said...

Kenal ke The Keyy tu siapa ?

Anonymous said...

:'(

Aiman Nazirmuddin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Aiman Nazirmuddin said...

don't cry, this is what we call life.

fariza alwani said...

cool punya post :)

sumpah,ayatmu gempak habiss :D

Aiman Nazirmuddin said...

abang tujukan untuk...emm.
adik tahu siape die. :)

Anonymous said...

i dont know why she leaves you.. you are such a good man..
awak kuat. innit ? or you pretend to be strong but actually you dont..?

-nh-