22 July 2011

Bidadari Mimpi

kita dekat bawah pokok dalam taman, kita duduk berlantaikan rumput dan kau pula bersandarkan aku.

ya, kau dan aku.

pokok rimbun, dimana angin sayup sayup. kau sejuk seketika, dan kau peluk erat badanku. manakala kepala aku sandarkan ke atas kepalamu. rambut kau lembut.

ini perkara wajib bagi kita. duduk ditaman, kau bawa tikar dari rumah, dan aku bawah makanan. kadang kadang roti planta yang aku buat sendiri, kadang kadang aku bawa nasi. sebab kau kuat makan. tapi kurus kecil molek comel.

kita berpegangan tangan. dengan kau mengedik tak sudah dengan senyuman di bibir kau. aku pula seperti biasa. melaga lagakan dahi kau ke dahi aku. dan kita hampir saja bercumbu. dan masa ada manusia lalu di depan kita, mereka seolah jelik pasti melihat kita. tapi kata kau. apa peduli. mereka tak rasa bahagia yang kita rasa. mereka tak rasa gembira yang kita rasa.

saat kami sedap bertatahkan nafsu sudah berangkali. kau dekatkan bibirmu ke telingaku. lalu kau bisik.

"biarkan hangat kulitku, menyelimuti rusuh nafsumu"

20 July 2011

Hari Ini Hari Paling Bangsat.

dalam satu masa aku boleh jadi antara orang tidak kenal apa itu erti sabar. dalam satu masa jugak aku boleh jadi antara mereka yang terus langsung mati. aku kenal diri aku, tapi aku tidak kenal siapa aku semasa aku menjadi mereka mereka yang tidak sabar.

dalam satu masa jugak aku akan kehilangan apa yang aku harapkan kekal. dalam satu masa ini jugak yang hilang ini akan terus mencari sebab untuk meletakkan kesalahan ini atas aku. manusia ini tidak pernah belajar untuk diajar dan takkan pernah belajar untuk mengajar.

serius, aku benci bila dalam keadaan ini. aku benci bila aku harus terima sebuah kehilangan. memang bangsat bila kita hidup dalam arena kawan. setiap tingkah kita belum tentu mereka terima, dan mereka tidak akan pernah hadirkan hati mereka untuk belajar apa itu pengalaman yang lepas.

dalam satu hari, aku menjadi haiwan buas yang mengeluarkan kata kata bangsat.

"lu sembang macam lu sorang buat kerja. lu sembang busuk gile."

dan bila aku perlu terima keadaan ini, percayalah. aku dapat rasakan yang ini serius bangsat untuk mereka yang faham.

dalam setiap jiwa yang sabar pasti akan membuak jiwa yang marah. dan masa itu, aku perlu terima aku kehilangan lagi. bangsat!

kawan kawan.

19 July 2011

Lelaki Kosong Dengan Hati Yang Penuh

nama dia roi. dia lelaki dengan perut yang boroi. orang cuba elak panggil dia roi. sebab nanti seolah olah memanggil perut dia. dia manusia pelik dengan mempunyai dua pusat dan satu puting. pelik kan? dia bilang masa dia lahir, dia sudah jadi begini. ibunya menangis, gila punya menangis. kerana ramalan tok bomoh, ibunya percaya yang dia akan mati. tapi sekarang umurnya sudah 19 tahun, dan dia masih hidup menghirup udara segar, merasa kuasa alam dan melihat sendiri hijaunya dunia. dan dia tak pernah percaya dengan ramalan tok bomoh. itu semua karut bagi dia.

dia juga dikatakan peramah, dan dia juga dikatakan gila kadang kadang. bayangkan dia pernah bilang sama kawan kawan yang makanan kegemaran dia lipas dan babi hutan. dan ada dua tiga orang dari kawan dia yang pernah nampak dia makan lipas, tapi ada jugak yang kata itu tipu. kalau betul makanan kegemaran dia lipas dan babi hutan, biarkan dia. janji dia tak kacau orang. sebab dia sekarang hidup dalam dunia dia.

semalam roi menangis lagi, tiba tiba dia menangis. dia cakap dia dapat mimpi yang sama. dimana dalam mimpi itu dia jumpa dua ekor kucing pondan dengan seekor monyet datang mahu merogol dia. tapi dia tetap sama. macam slumber, membiarkan saja kucing dan monyet itu menyentuh segala benda sulit yang dia ada. dia menangis bukan sebab dia takut, dia cuma kata yang dia harapkan angelina jolie dengan bibir tebal datang berbogel dan merogol dia. dia menangis sebab itu.

roi ada satu jiwa dua hati, diakan pelik. pembaca tolong jangan mempersoal benda benda pelik yang ada dekat roi. roi ada dua hati, tapi dia simpan satu hati. dan hanya guna satu hati lagi. dia hanya punya satu jiwa. jiwa ini dia pakai katanya untuk merasa, dan hati ini dia guna masa untuk mengenal. roi pernah tanya pada aku tentang perasaan, aku hanya mampu jawab dengan ringkas.

"lu rasa apa yang ada sekarang?" tanya aku.

"rasa" roi menjawab.

"kalau lu rasa, itu perasaan lu la tu."

semalam hari sabtu, 16 hari bulan . roi ambil aku. aku tunggu betul betul depan rumah aku. dia datang dengan kereta warna hitam. dia datang dengan wajah senyum dan aku macam biasa, muka slumber. aku naik kereta dan dia pun pecut laju. kami berbual panjang, dan sampai satu cerita. dia mula tanya aku. aku benci bila di soal.

"asal lu nak pergi kl sorang sorang" tiba tiba roi mempersoalkan aku.

"saja, macam lu tak kenal gua pulak" dan aku hanya mampu menjawab ringkas. mahu mengelak sebetulnya.

"gua kenal lu sejak batang lu tak tumbuh lagi, cuba lu cakap"

"serius takda apa"

"lu nak pergi cari minah tu kan? gua tahu dia tengah cuti mid sem sekarang"

"diamlah, baik lu drive je"

"gua tahu, lu macam tersiksa. gua bab hati ni malas nak cakap la. gua dah boleh jadi legend. asal lu kene seksa diri lu macam ni?"

"gua tak seksa diri gua macam ni, gua dah bersara dalam arena hati. gua rasa gua tak kuat"

"gua tak tahu, tapi gua dapat rasa. apa boleh buat. sabar lah bro"

ini cerita pasal aku, bukan pasal roi. mukadimah untuk kawan imaginasi aku. dia serius comel. harap jumpa kau dalam mimpi masa aku sedang mengejar realiti.

05 July 2011

In three words I can sum up everything I've learned about life: it goes on.


"sebelum kamu habis belajar bulan ni, kita buat majlis perpisahan tau"

"nak buat kat mana madam?"

"nanti sha bagitahu kita nak buat kat mana"

tiba datang suara menyelit,

"jangan cakap macam tu, dah sedih dah"

"setahun tak cukup la"

"nanti mesti rindu, kita kan keluarga"

aku dah agak, setiap pertemuan pasti ada perpisahan. baru setahun rasa nya. aku rasa macam baru semalam kita kenal, bertegur sapa.

dalam banyak masa yang kita tempuh, dalam banyak dugaan yang kita lalui, dalam banyak pengalaman yang kita hadapi. aku janji. aku takkan lupakan setiap wajah yang pernah bersama aku. yang pernah hidup dalam hidup aku, dan hidup dalam hidup yang lain.

"ish, kan dah rindu"