19 July 2011

Lelaki Kosong Dengan Hati Yang Penuh

nama dia roi. dia lelaki dengan perut yang boroi. orang cuba elak panggil dia roi. sebab nanti seolah olah memanggil perut dia. dia manusia pelik dengan mempunyai dua pusat dan satu puting. pelik kan? dia bilang masa dia lahir, dia sudah jadi begini. ibunya menangis, gila punya menangis. kerana ramalan tok bomoh, ibunya percaya yang dia akan mati. tapi sekarang umurnya sudah 19 tahun, dan dia masih hidup menghirup udara segar, merasa kuasa alam dan melihat sendiri hijaunya dunia. dan dia tak pernah percaya dengan ramalan tok bomoh. itu semua karut bagi dia.

dia juga dikatakan peramah, dan dia juga dikatakan gila kadang kadang. bayangkan dia pernah bilang sama kawan kawan yang makanan kegemaran dia lipas dan babi hutan. dan ada dua tiga orang dari kawan dia yang pernah nampak dia makan lipas, tapi ada jugak yang kata itu tipu. kalau betul makanan kegemaran dia lipas dan babi hutan, biarkan dia. janji dia tak kacau orang. sebab dia sekarang hidup dalam dunia dia.

semalam roi menangis lagi, tiba tiba dia menangis. dia cakap dia dapat mimpi yang sama. dimana dalam mimpi itu dia jumpa dua ekor kucing pondan dengan seekor monyet datang mahu merogol dia. tapi dia tetap sama. macam slumber, membiarkan saja kucing dan monyet itu menyentuh segala benda sulit yang dia ada. dia menangis bukan sebab dia takut, dia cuma kata yang dia harapkan angelina jolie dengan bibir tebal datang berbogel dan merogol dia. dia menangis sebab itu.

roi ada satu jiwa dua hati, diakan pelik. pembaca tolong jangan mempersoal benda benda pelik yang ada dekat roi. roi ada dua hati, tapi dia simpan satu hati. dan hanya guna satu hati lagi. dia hanya punya satu jiwa. jiwa ini dia pakai katanya untuk merasa, dan hati ini dia guna masa untuk mengenal. roi pernah tanya pada aku tentang perasaan, aku hanya mampu jawab dengan ringkas.

"lu rasa apa yang ada sekarang?" tanya aku.

"rasa" roi menjawab.

"kalau lu rasa, itu perasaan lu la tu."

semalam hari sabtu, 16 hari bulan . roi ambil aku. aku tunggu betul betul depan rumah aku. dia datang dengan kereta warna hitam. dia datang dengan wajah senyum dan aku macam biasa, muka slumber. aku naik kereta dan dia pun pecut laju. kami berbual panjang, dan sampai satu cerita. dia mula tanya aku. aku benci bila di soal.

"asal lu nak pergi kl sorang sorang" tiba tiba roi mempersoalkan aku.

"saja, macam lu tak kenal gua pulak" dan aku hanya mampu menjawab ringkas. mahu mengelak sebetulnya.

"gua kenal lu sejak batang lu tak tumbuh lagi, cuba lu cakap"

"serius takda apa"

"lu nak pergi cari minah tu kan? gua tahu dia tengah cuti mid sem sekarang"

"diamlah, baik lu drive je"

"gua tahu, lu macam tersiksa. gua bab hati ni malas nak cakap la. gua dah boleh jadi legend. asal lu kene seksa diri lu macam ni?"

"gua tak seksa diri gua macam ni, gua dah bersara dalam arena hati. gua rasa gua tak kuat"

"gua tak tahu, tapi gua dapat rasa. apa boleh buat. sabar lah bro"

ini cerita pasal aku, bukan pasal roi. mukadimah untuk kawan imaginasi aku. dia serius comel. harap jumpa kau dalam mimpi masa aku sedang mengejar realiti.

No comments: