27 February 2012

Tolong Lelaki, Kesiankan Perempuan Muda Ini.

Kalau dibilang pada angin, cerita sedih ini. pasti angin menghembuskan nafasnya yang luka. nafasnya yang sepoi sepoi bahasa sudah cukup dapat kita gambarkan, betapa ingin benar dia bawakan luka itu jauh pergi.

nama perempuan ini minah, minah pakai tudung. pakai tudung ala yuna. pakai tudung lilit sampai terbelit. nasib dia tak mati tercekik. sebab itu dia tak pernah serik. dia suka berseluar skinny jeans. dia suka pakai baju warna gelap. dan dia lampirkan dengan baju lengan panjang. trend makwe zaman sekarang. dia ini suka tentang seni, dan kalau tengok buku dia. takda satu pun nota tentang pelajaran. yang penuh adalah nota tentang hidup. ya, dia ini ada cerita yang dia simpan.

dan nama lelaki ini hamid, hamid tak pakai tudung. sebab dia lelaki. dia tak suka perempuan yang tudung belit belit, sebab dia punya teori kalau pakai tudung lilit lilit boleh dapat penyakit sembelit. tapi sekarang dia sudah lain, dia sudah bakar teori itu. sebab dia sudah kenal dengan minah. perempuan yang tudungnya belit belit. hamid suka berskinny jeans. suka pakai baju labuh, tapi lengan pendek. hamid juga suka perkara seni. tapi tak macam minah. dia tak bukukan, dia cuma akan tulis di mana saja yang dia rasa ada ruang untuk dia menulis.

minah dan hamid ini kawan. kawan tak sampai setahun, baru beberapa bulan. minah suka hamid sebab hamid suka layan band band pop macam minah. hamid pulak suka minah sebab minah pakai tudung lilit.
minah tak pernah tahu yang hamid dah jatuh hati pada minah.

aktivit setiap minggu mereka adalah keluar. sekali seminggu. ataupun kalau masing masing sibuk, sebulan sekali.

tapi ada satu malam, masa mereka berdua keluar. masa dua dua takda mood. minah marah hamid, hamid marah minah. minah terasa dengan hamid. hamid terasa dengan minah. minah marah hamid dengan kata kata hamid. dan hamid marah minah dengan perangai minah.

tapi lumrah manusia. hamid penyabar, kalau di layan egonya. tak ke mana pun hamid. jadi hamid ambik keputusan untuk mintak maaf.

lain pula pada minah, dia masih terasa dengan ayat ayat yang di keluar oleh hamid. malam itu dia membebel. dan sampai satu ketika. dia keluarkan segala rahsia yang dia simpan selama ini. segala rahsia yang dia bukukan dalam nota kecil, dia keluarkan. dan dia ceritakan. 

hamid diam, sedih. tak sangka hamid akan mengalir air mata. tapi nampak gaya macam ditahan.

rupanya minah ini gadis yang sudah hilang apa yang dipertahankan selama ini. rupanya minah ini sudah hidup dalam lorong gelap hitam. dia sudah hilang apa yang semua perempuan pertahankan. dan minah katekan pada hamid. yang dia bencikan lelaki. dia hanya berkawan, tapi tak sampai dia nak buat teman. sebab bagi dia semua lelaki hanya mahu satu benda dari dia. iaitu celah kangkang. 

tapi hamid tak keruhkan keadaan, pertama dia mintak maaf. kedua dia betulkan apa yang salah, dengan memberitahu minah bahawa dia tak inginkan seorang perempuan itu kerana celah kangkang dan dia bukan seperti lelaki lain. ketiga dia ceritakan kisah hakikat kehidupan. 

dan pada malam yang bertaburan seribu bintang itu. dia khabarkan pada minah.

"bahawa andai awak kehilangan sesuatu benda, tak bermakna awak kehilangan semua. awak masih ada Dia"

hamid tahu, minah nak berubah.


3 comments:

Farah Mn said...

Ternyata amat jarang bertemu lelaki seperti hamid.

APi said...

kalau Hamid mampu keluarkan Minah daripada lorong tikus itu, bukankah Tuhan sudah menjalankan kerjanya?

makcik fatyn said...

ohh ini blog die.. ;)