13 September 2012

Ini Bukan Puisi, Mahu Gila Atau Babi.

Ini bukan puisi,
bukan juga caci maki,
apa lagi yang ini berbau harum sekali,
jauh sekali dari kata syaitan, gila atau babi.

ini bukan puisi,
sudahku katakan bukan caci maki,
bukan untuk diri sendiri,
tapi untuk kau yang tak mengenang budi,
aku harap kau faham nanti.

ini bukan puisi,
untuk manusia pada mulanya susah nak berdiri,
tapi bila dah berjaya mula lupa diri,
kalau sombong kalah babi,
aku harap kau bagus mati.

aku buat ini untuk kau baca,
biar nanti kau faham apa rasa kena cerca,
biar nanti kau rasa hidup dalam hina,
biar nanti kau rasa macam mana kena guna.
biar nanti kau mati tak hidup lagi.

dulu,
pengemis jalanan kau, kata sahabat.
dulu,
orang buta kau tolong, tunjukkan.
dulu,
orang menangis di sisi, kau sapukan.
dulu,
orang meronta mahu cinta, kau berikan.

sekarang,
pengemis jalanan kau kata, kotor.
sekarang,
orang buta kau anggap ,penyibuk.
sekarang,
orang menangis kau anggap mengemis.
sekarang,
orang meronta mahu cinta kau beri luka.

aku benci kau yang sekarang,
aku harap kau pergi tak pulang,
aku berdoa kau disumbat ke neraka jahanam,
kerana kau sememangnya kejam.

mohon tunggu jangan pergi,
aku tak pernah habis lagi,
aku harap kau faham nanti,
apa kau bagi adalah apa yang kau akan dapat kembali.

No comments: